Sunday, February 27, 2011

sambungan~episod dua

Jalan-jalan di lautan manusia.

Mencari makanan yang diinginkan bukanlah mudah tika berjalan-jalan di lautan manusia. Ramai sungguh. Kebetulan waktu ini sudah terik matahari, membahang di kepala Syira. Segera dirasakannya ingin terus pulang. Bandar yang dulunya menjadi saksi pada jerih seorang gadis menuntut ilmu, dan Bandar inilah juga tempat untuk dia mengenal erti sebuah kehidupan. Terasa kelainananya setelah sekian lama tidak bertandang ke sana. Kalau balik pun hanya melalui kejap-kejap sahaja. Anak gadis ini sentisa terpelihara, tidak dibenarkan abi dan uminya berjalan-jalan di tempat awam apatah lagi ke Bandar tanpa arah tujuan. Seingatnya suatu ketika dahulu ketika menjalani praktikal di Bandar itu, abinya sering berpesan untuk terus pulang seusai habis waktu kerja.

Setelah membeli apa yang diingini dia berjalan menuju ke tempat teksi-teksi berkumpul. Dilihatnya apa yang dibeli hanyalah kiriman uminya kecuali sedikit keperluan diri. Waktu pulang, setelah penat mencari akhirnya jumpa juga dia pada suatu makanan yang diinginkan. ‘..Etak’ makanan ini suatu ketika dahulu cukup digemarinya, tapi sukar benar untuk ditemui sekarang. Dibeli RM3 banyaknya. Tapi persis Syira sendirian, makanan ini tidaklah banyak sangat, mungkin etak dah susah diperoleh sekarang, tidak seperti dulu.
Seusai membeli dia mendapatkan teksi Pak Man, yang suatu ketika dahulu Pak Man lah yang seing menjadi pemandu Syira untuk ke sekolah. Adakalanya dihantar abi dan selebihnya dia sendiri ke sekolah bersama teman-teman menaiki teksi Pak Man. Pak Man masih tidak ubah seperti dulu. Cuma mungkin kedutan di dahi menampakkan ketuaannya dengan tercalit sedikit uban di rambut. Sungguh tenang melihatkan Pak Man, kesan sujud di dahi menambahkan lagi nur di wajahnya.
Di dalam kereka, Pak Man memulakan bicara.. “Bukan Syira ke ni, anak Pak Yusuf? Hm..Insyirah binti Yusuf, betul tak tekaan Pak Man?” Duga Pak Man pada Syira.

“Ya Pak Man, Syira la ni..lama tak naik kereta Pak Man.” Jawab Syira.
“Syira kat mana dah sekarang? Dah keje ke? Dah ada suami ke?” gurau Pak Man pada Syira.
“Ish ke situ pulak Pak Man ni, kot ye pun nak bergurau, sikit-sikit sudahlah Pak Man.. Syira belajar lagi, kat Universiti Malaya sekarang, tahun 3 dah Pak Man.”

“Sekejap je kan masa. Pak Man dah lama tak tengok kamu, sebab tulah Pak Man teka kamu ni dah kahwin. Baguslah kalu belajar lagi dan kebetulah anak buah Pak Man ada kat UM jugak, jurusan Syariah tahun 3. Kenal tak Azhari?
…..Muhammad Azhari bin Mahmud Adnan? Suatu nama yang dia cukup kenali, sekuliah dengannya di kampus, apa lagi seukhwah dalam perjuangan. Azhari yang dia kenal seorang yang thiqah, tidak pernah dihubungi melainkan atas urusan kelas. Apakah ini anak buah Pak Man?

0 comments:

InsyaALLAH

Daisypath Wedding tickers