Monday, November 1, 2010

Ahad (31 Oktober 2010)



Kerna belum sempat melakarkan sdikit ucapan buat diri di bulan Oktober yg makin hampهr ke penghujung, buat diriku, Salam Eid Milad. Hopefully, my life wonderful every time. Sukar nak gambarkan kesyukuran kerana akhirnya tercapai juga aku untuk mengecapi usia sebegini, tapi dalam masa yang sama diri dihimpit sesalan disebabkan dosa-dosa semalam. Tanpa kita sedar, tanpa juga aku sedar..dosa yang dilakukan. Siapalah aku untuk menghukumi diri. Kemudian juga terfikir segala amanah yang masih tak terlaksana selaku anak, kakak, pimpinan pelajar, bakal zaujah dsb. Ya Allah tak terlarat aku nak tanggung bebanan ini. Mampukan aku untuk menggalas gelaran bintu solehah, tolibatun mumtazah, zaujatun mahbubah, dan mujahadah fi sabilik. Aku tak mampu ya Allah andai tanpa kasih dan sayangMu. Bila usia makin bertambah, maka makin hampirlah juga kita kepada hari kematian.,ya Allah.

Mungkin disebabkan cuti telah menjelma. Hari yang sepatutnya aku menelaah pelajaran tidak aku laksanakan. Batuk berpanjangan sampai tidurku tak lena.. Hari ini juga dibuai kerinduan. Rindu. Ingatan tiba-tiba menarawشng ke atuk kesayangan. Di saat keberangkatannya pipinya ku cium, bagai baru semalam. Dia pergi di saat beberapa hari hari lahir masihiku. Ya Allah kau selmatkanlah dirinya. Dia sudah tidak berdaya, namun Kau gagahinya untuk berada di jalanMu, Kau lah seglanya ya Allah. Kau selamatkanlah dia di saat tiada nenek di sisi. Aku tersenyum sendirian bila mengingatkan ke’romantisan’ mereka. Di saat lanjut sudah usia perkahwinan, namun mereka tetap mesra, ke mana sahaja dilihat bersama walaupun nenek sentiasa sakit, ttap jua menemani atuk. Tak dibiarkan sendirian.





~keluarga~

Hati mengingati kembali sisipan akhbar yang saban hari menceritakan tentang perceraian yang tak sudah-sudah. Buatkan kadang-kadang kau takut pada sebuah perkahwinan. Namun bila lihatkan keakraban nenek dan datuk, mereka ku jadikan idola untuk persiapkan diri sebagai isteri. Menjawab pada persoalan bila, doakan sahaja..
Dalam menghitung hari, diri ketandusan ilmu. Saban hari kutatap buku2 yang mengajar aku menjadi mnusia yang bermanfaat buat semua. Entah, apakah di usia ini aku dah banyak menyumbang atau tidak. Namun pada aku, usahlah difikirkan pada hasilnya tapi fikirlah pada usaha yang telah kita dah laksanakan. Sepanjang berada di tampuk ini aku apakah misi dan visi aku dah terlaksana? Mgkin ya dan mungkin juga tidak. Aku juga manusia biasa, jangan dipandang tinggi mana.

Ya Allah, aku rindu sebuah kedamaian, seorang rijalullah yang boleh membimbing aku di jalanMu, aku perlu penguat di kala aku lemah, aku perlu pendamping yang dapat turut bersama aku sepertimana Saidatina Aisyah yang sentiasa di damping RasulMu. Ya Allah ketemukanlah kami di akhiratmu, ketemukanlah di syurgaMu.

0 comments:

InsyaALLAH

Daisypath Wedding tickers