Friday, February 5, 2010

KHITBAH





Apa yang awak takut..

Awak jangan risau, jika dah ‘ada’, usah gusar kalu tak di’ikat’ lagi..sekarang ni..doa..doa yang utama sebanarnya.
Kalau awak ikat pun, belum tentu awak ni kahwin dengan dia. Manalah tahu, tup..tup awak dengan dia putus. jadi kalu Tanya pendapat saya, tak ikat pun tak pe, yang penting, doa dan terus berdoa. Awak tak tahu, betapa besarnya kuasa doa kepada kita ni.. Tersipu-sipu malu si perempuan dek kerana kata-kata ustaz Irwan padanya. Saya tumpang dengar pada apa yang mereka bincangkan seusai kuliah. Saya hanya diam, mengamati apa yang ustaz perkatakan. Tersedak seketika..saya istighfar panjang..betul ustaz, betul pada apa yang ustaz perkatakan. Tiada guna sesuatu perhubungan andai tanpa doa dan harapan pada Allah. Dia Maha Mengetahui pada apa yang tidak kita ketahui..apa yang belaku akan datang telah tertulis di Luh Mahfuz setiap daripada kita. Saya pujuk hati.. barulah saya sedar, sebesar-besar masalah dan bebanan yang kita alami, rumit lagi perihal orang lain sebenarnya.

*********************************************************************

Pada pendapat saya, lakonan mereka bagus, amat tepat dengan keaadaan masyarakat melayu pada masa sekarang. Kalu nak diikutkan begitulah keadaan khitbah kini. Masyarakatnya masih lagi tertib. Khitbah hanya sunat, begitu juga dengan cincin atau pemberian yang lain, ia hanyalah sunat semata-mata. Yang penting perjanjian yang dilakukan itu. Hasrat yang dinyatakan oleh lelaki kepada pihak perempuan dan perbincngan perihal perkahwinan. Ada orang bertunang selama beberapa tahun, dan ada juga selama beberapa bulan. Dan yang sebaiknya bagi kedua-dua piihak adalah bertunang dan bberkahwin pada hari yang sama. Itu juga memberi penjimatan pada pihak lelaki. Pun begitu bergantung lah pada perbincangan dan persetujuan kedua-dua pihak. Tidak perlu bersusah-susah dalam perkara kebaikan.
Pertunangan ni step yang ketiga dalam proses seseorang untuk berkahwin. Pertama-tamanya ialah proses pemilihan calon suami/isteri. Dalam proses ni lah perihal yang amat penting untuk setiap daripada kita. Seterusnya dalam proses bertaaruf, kaji dulu bagaimana keadaan orang yang ingin kita kahwini. Sebaik-baiknya hantarlah wakil, Tanya mereka orang yang kita inginkan itu bagaimana. Dan seterusnya barulah proses pertunangan.
************************************************************************
Saya termenung panjang..meneliti setiap bait-bait yang ustaz lafazkan. Banyak yang saya belajar. Bukanlah benda yang sampingan walaupun ia nampak remeh. Saya kurang pengalaman. tapi pengamatan ini amat-amat penting. Moga-moga apa yang kita peroleh di sesi pembelajaran itu dapat kita kongsikan bersama-sama.

Bukanlah niat untuk menceritakan lebih lanjut perihal ini kerana mungkin sahabat-sahabat lebih arif. Cuma ini mungkin hanya sedikit perkongsian apa yang saya peroleh dalam pembelajaran Fiqh di dalam kulian. Point utama yang ingin saya tekankan adalah doa. Andai dah jumpa pada calon yang selayaknya berdoalah. Moga-moga Allah beri kebaikan. Tak salah pada anak-anak dara/teruna yang belum lagi berumah tangga untuk mendoakan kebaikan pada kelangsungan hidup mereka suatu hari nanti. Sesungguhnya Allah lebih Mengetahui pada setiap yang kita ketahui.
*********************************************************************************

Sedikit petikan daripada Saifulislam.


Pertunangan juga tidaklah perlu dihebahkan. Nabi SAW sendiri ada mengingatkan kepada kita: “Rahsiakan pertunangan dan iklankan (maklumkan) tentang perkahwinan” (Hadith riwayat Ahmad dari Abdullah bin Zubair Radhiyallahu ‘anhu, dan disahihkan oleh al-Albani di dalam Irwa’ al-Ghalil) Pertunangan adalah suatu komitmen yang belum pasti. Ia mungkin berakhir dengan perkahwinan, boleh juga tamat pada kesudahan yang tidak diharapkan. Namun ulama’ menjelaskan bahawa di antara hikmah Islam menggesa pertunangan itu tidak dihebah-hebahkan ialah kerana untuk menjaga nikmat ini daripada dirosakkan oleh hasad manusia yang bertindak tidak baik. Ia dijelaskan demikian di dalam Hashiah al-’Adawi ‘ala Sharh Mukhtasar Khalil. Kerahsiaan pertunangan itu juga menjadikan kita terkawal dari berkelakuan seperti sudah bersuami isteri kerana hakikatnya seorang lelaki dan perempuan yang bertunang, masih asing dan sedang berada di medan ujian mengawal diri dan bijak mengatur komunikasi dengan pasangan yang bakal menemani hidup… selama-lamanya sampai mati.

0 comments:

InsyaALLAH

Daisypath Wedding tickers