Monday, January 4, 2010

Kahwini Janda di Melaka dapat RM1,000

http://www.utusan.com.my
MELAKA 4 Jan. - Seorang lelaki, Abdul Halim Abdullah, 38, bukan sahaja mendapat isteri, malah turut memperoleh 'durian runtuh' apabila menerima hadiah wang tunai RM1,000 kerana mengahwini seorang ibu tunggal beranak dua, Ai'sah Ayub, 42.

Abdul Halim yang merupakan bapa tunggal beranak dua mendirikan rumah tangga dengan Ai'sah yang merupakan orang kurang upaya (OKU) pada 5 Jun tahun lalu.

Mereka menjadi pasangan pertama di negeri ini mendapat hadiah wang tunai RM1,000 yang diberikan oleh Majlis Agama Islam Melaka (MAIM).

Hadiah itu adalah sebagai ganjaran kepada bapa tunggal atau lelaki bujang yang mengahwini ibu tunggal di negeri ini sejak program itu dilancarkan tahun lalu.

Menurut Ai'sah, dia tidak menyangka akan menerima bantuan tersebut, apatah lagi menjadi penerima pertama sejak MAIM memperkenalkan bantuan bagi membela nasib ibu tunggal sepertinya.

''Saya sendiri pun tak tahu ada ganjaran RM1,000 diberikan oleh MAIM kepada mana-mana lelaki yang mengahwini janda.

''Selepas bercerai, saya tidak sangka bertemu jodoh dan berkahwin buat kali kedua.

''Alhamdulillah. Wang ini akan saya gunakan untuk menampung perbelanjaan perjalanan merawat anak sulung yang menghidapi sakit jantung di Kuala Lumpur," katanya dalam keadaan sebak.

Ai'sah menerima bantuan itu pada majlis penyampaian sumbangan kebajikan golongan OKU dan warga emas oleh MAIM di Planetarium Melaka, Ayer keroh di sini, hari ini.

Sumbangan berupa wang tunai dan hamper kepada 40 warga emas dan OKU itu disampaikan Ketua Menteri yang juga Pengerusi MAIM, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam.

Ai'sah yang bercerai dengan suami pertamanya pada 1997 berkata, dia berasa bertuah kerana dilamar suami keduanya walaupun sekadar bekerja sebagai buruh kasar.

Menurutnya, cinta mereka berputik setelah suaminya itu banyak mengorbankan masa menjaganya di hospital akibat penyakit saraf yang dideritainya tiga tahun lalu.

"Saya harap, selepas ini ada lagi lelaki budiman yang sanggup mengahwini ibu tunggal untuk membela nasib golongan itu," katanya.



Tinta fenomena2wanita.blogspot.com:
Usaha murni MAIM ini wajar diteruskan..

0 comments:

InsyaALLAH

Daisypath Wedding tickers