Wednesday, November 18, 2009

WANITA PRIHATIN, WANITA PEDULI, ANDA DIJEMPUT HADIR



http://drhalimahali.blogspot.com/

Program “wake up call” untuk wanita


Selangor dengan kerjasama Biro Pembangunan Wanita dan Keluarga Yayasan Amal Malaysia dan Perbadanan Perpustakaan Awam Selangor (PPAS) akan menganjurkan program “wake up call” 22 November ini.

Program berbentuk wacana intelektual wanita ini untuk memberi kesedaran kepada kaum wanita daya intelek yang dimiliki mampu memberi sumbangan kepada ekonomi negara jika digilap dan diketengahkan.

Exco Pendidikan, Pendidikan Tinggi dan Pembangunan Modal Insan, Dr Halimah Ali berkata, program seumpama ini juga mampu membantu wanita merancang strategi pembangunan diri dan keluarga.

“Dan siapa yang akan bertanggungjawab dan siapa yang akan memberi impak yang besar, wanita. Ia mesti bermula dari rumah. Sebab itu kita mahu wanita menyedari bahawa mereka ini mempunyai daya intelek, peranan yang begitu besar yang boleh mencorak masa depan Selangor”.

Beliau berkata demikian semasa sidang media di Shah Alam.

Bertemakan “Wanita Intelek Pemangkin Tamadun Unggul”, Dr Halimah menjangkakan seramai 200 orang peserta dari kalangan wanita di Selangor akan menyertainya.

Katanya lagi, dengan kemahiran dan keupayaan yang lengkap, kaum ibu mampu memainkan peranan sebagai pendidik serta membantu membentuk modal insan anak-anak mereka.”Kita harapkan dengan wanita mempertingkatkan daya inteleknya ia juga akan mampu mempertingkatkan kualiti hidup seseorang wanita dan keluarganya sekali”.

Ditanya adakah peningkatan daya intelek wanita akan memberi saingan kepada kaum lelaki, Dr. Halimah berkata jika dilihat dari sudut positif ia akan mewujudkan perseimbangan dalam mengejar kepelbagaian.

Program yang akan diadakan di Dewan Perpustakaan Ratu PPAS itu dijangka akan dirasmikan oleh isteri Menteri Besar Selangor, Puan Sri Salbiah Tunut.

Antara tetamu yang akan membentangkan kertas kerja terdiri daripada ahli akedemik UiTM, Profesor Madya Dr Asiah Ali, Ahli Parlimen Rantau Panjang, Siti Zailah Yusof, Ahli Parlimen Ampang, Zuraidah Kamarudin dan Ahli Parlimen Kota Raja, Dr Mariah Mahmud.

HADRI YAZIZ/selangorkini

0 comments:

InsyaALLAH

Daisypath Wedding tickers