Sunday, November 15, 2009

Sumbang Mahram..apakah NilaianNYA??



KUALA LUMPUR: Baru berusia 14 tahun tetapi selayaknya dia digelar ‘adik setan’ kerana tergamak merogol kakak kandungnya yang hanya setahun lebih tua.

Lebih memilukan, perbuatan jijik sumbang mahram itu bukan hanya menimbulkan perasaan trauma dan tekanan kepada mangsa tetapi pada usia yang masih mentah, dia terpaksa mengusung ‘benih’ adiknya.

Itu yang berlaku kepada Yanti, berusia 15 tahun, yang kini sarat mengandung dan hanya menanti masa untuk melahirkan anak.

Gara-gara perbuatan adik setan itu, Yanti terpaksa berjauhan daripada keluarga, malah meninggalkan alam persekolahan buat seketika.




Hati sedikit tercalar bila menatap ruangan akhbar pada hari ini. Kisah yang tersiar satu persatu menggamit untuk mengingat kembali saat aku mencium seorang bayi yang juga hasil haram itu. Ya, hasil benih adiknya sendiri. Kakak mengandung yang mana di dalam rahimnya ditiup satu roh yang bakal menghiasi persada bumi. Andai panjang umurnya..

Saya masih ingat saat tu, wanita tersebut masih lagi dalam kelamahan, baru keluar daripada labour room..tanpa ditemani sesiapa yang kebisaannya ditemani sang suami saat isteri sedang bertarung nyawa melahirkan seorang putera/puteri mereka, zuriat pemberian Ilahi. Namun, sungguh terseksa saya membayangkan saat itu apabila dia terpaksa bersendirian yang hanya ditemani nurse dan doktor sahaja.

Mengikut Pegawai Penguatkuasaan JAHEIK pada waktu itu banyak melatih saya untuk memulakan bicara, menyusun kata untuk berbicara. Dalam usia yang masih lagi mentah dengan tugas penguatkuasaan, praktikal yang dilalui cukup bermakna.

Namun saya tidak mahu bercerita panjang, biarlah hanya terkubur menjadi sebuah pengalaman yang amat bermakna. Apa yang ingin saya perkisarkan di sini adalah di mana rasa kasih dan sayang dari seorang insan buat ahli keluarga sehingga tercetusnya sumbang mahram yang tidak diduga. Nafsu yang sukar didorongkan kepada yang hak..tempias buat yang tidak sepatutnya.

Pabila seorang adik merogol kakak, seorang abang memperkosa adik, seorang ayah ‘melatah’ anaknya ibarat haruan makan anak, bahkan juga seorang datuk ‘menjilat’ cucu yang tidak tahu apa-apa maka di mana kah KEIMANAN yang tinggi?? Di manakah rasa belas buat insan yang dikasihi? Apakah masih tidak cukup setelah apa yang diperolehi?

Jadi,
Di mana silapnya? Apakah penyebab dan puncanya? IMAN..ya segala-galanya berbalik pada IMAN. Ibu bapa peranan yang penting dalam pentarbiyyahan si anak..tanpa tarbiyyah, imannya pula bagimana?

Saya terguris, hati bagai dirobek-robek helaian demi helaian. Nafas sesak membicarakan apa yang terjadi. Di manakah rasa sayang buat ahli keluarga sendiri?

Kesudahannya?
Anak yang dilahir..parah, melambakkan bilangan anak haram, anak luar nikah, anak pungut, anak terbuang, dan sebagainya. Angkara anak berbadan dua tidak sepatutnya. Ditambah juga bilangan hasil penzinaan dengan pasangan insan yang berkasih, dan tak kurang juga yang teraniaya.

Mengapa..
Mengapa wanita sering menjadi mangsa? Siapakah mereka di mata lelaki sebenarnya?

Si ayah memperdayakan anaknya.. “hanya inilah cara yang terbaik untuk membalas segala jasa-jasa ayah membesarkan anak selama ini”

Si adik memutar kata..”bagitahu orang, siaplah si kakak”

Maka si abang juga sedemikian rupa.

Maka dan maka..

Jika terjadi, seisi keluarga terpaksa menutup cerita, menutup pintu keaiban keluarga. Setelah apa yang terjadi. Kelam, suram, masa depan seorang insan yang bergela WANITA.

0 comments:

InsyaALLAH

Daisypath Wedding tickers