Thursday, October 22, 2009

Terjahan 'Awang Hitam'


Sudan, negara terbesar di Afrika, ke-10 terbesar di dunia dengan 42 juta populasi. Sebilangan kecil mereka memasuki negara ini menggunakan visa pelajar tetapi tidak pernah menuntut di institusi pengajian tinggi kerana sibuk memikat perempuan tempatan gilakan 'Awang Hitam'.

Di Sudan, Kanun Keseksaan 1991 mentakrifkan ‘liwat’, lelaki memasukkan kemaluannya ke dubur perempuan atau lelaki. Jika sabit kesalahan, pesalah boleh disebat 100 kali dan dipenjara 5 tahun.

Bagaimanapun lelaki Sudan, 24 tahun didakwa mendera, merogol dan meliwat Alia Aiman, 3 tahun, sehingga mati di Kondominium Reniville, Taman Puteri, Batu 9, Cheras, Selangor 12 Oktober lalu mungkin akan dihukum mati. Begitu juga ibu Alia, janda berusia 24 tahun kerana pasangan kekasih itu disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan.

Semasa keterangan dirakam polis, ibu Alia dilapor sanggup berbohong mengatakan konon anaknya didera pembantu rumah bertujuan mengelakkan kekasihnya ditahan.

Datuk Alia, Amran Mohd Said, 49 tahun mendakwa terlihat tanda merah pada tubuh dan benjol di dahi cucunya semasa melawat mangsa bulan lalu. Dia juga tahu anak perempuannya tinggal bersama lelaki Sudan didakwa pernah menyentap kuat tangan anaknya, setiausaha syarikat swasta itu.

Secara peribadi, saya tidak tergamak membayangkan betapa seksanya Alia jika benar dia diliwat dan dirogol dek kekasih ibunya. Yalah, ‘Awang Hitam’ untuk ibu tetapi ditujah kepada anak kecilnya.

Biarpun agak terlewat menulis entry berhubung kes ini, saya terfikir, apakah antara faktor pendorong ibu bertindak kejam hanya kerana lelaki Sudan? Ibu, perempuan, insan dikatakan bersifat lemah lembut dan penyayang.

Gambar Harian Metro

0 comments:

InsyaALLAH

Daisypath Wedding tickers