Tuesday, October 20, 2009

Pesanan Ayah kepada Anak Perempuannya.

1.1 Jagalah dirimu baik-baik jangan sampai engkau berbohong kepada suamimu kerana dengan berbohong engkau membuat suamimu meragui kejujuranmu dan berperasangka buruk terhadap dirimu. Ingatlah bahawa dua hal ini merupakan racun kehidupan rumahtangga.

1.2 Jagalah dirimu baik-baik jangan sampai engkau terlampau mengikut perasaan kerana hal ini membuatkan rumahtangga serupa seperti neraka.

1.3 Jika suamimu seorang yang cemburu hendaklah engkau tidak berlebihan dalam hal berdandan dan berhias diri kerana ia akan membangkitkan kebenciannya dan ia akan menganggap bahawa isterinya berdandan dan berhias untuk dilihat oleh lelaki lain.
1.4 Hati-hatilah jangan sampai engkau memuji lelaki lain di hadapan suamimu walaupun pujianmu itu dengan niat yang baik. Tetapi bagi seorang suami tidak akan senang mendengar isterinya memuji lelaki lain.

1.5 Jagalah dirimu baik-baik jangan sampai makan terlalu kenyang keranan hal itu akan merosakkan kecantikan paras rupa dan menyebabkan kegemukan.

1.6 Anakku, ketahuilah bahawa kegembiraanmu berkait erat dengan kegembiraan suamimu. Engkau yang dapat membuatmu bahagia dan dialah yang dapat membahagiakanmu. Sebaliknya, engkau juga dapat membuatnya malang dandia juga dapat membuatmu malang, oleh itu, berhati-hatilah, jangan sampai terjadi kebencian pertama ankata dirimu dan suamimu, sebab kemungkinan kebencian yang pertama itu akan disusuli oleh kebencian-kebencian berikutnya yang tiada kesudahan.

1.7 Taatilah suamimu sedaya yang mungkin dan hindarilah percakapan yang bersifat olok-olokan dan ejek-ejekan serta perbicaraan yang tidak berguna. Janganlah sekali-kali engkau terlalu cemburu kerana kecemburuan adalah kunci perceraian.

1.8 Janganlah engkau sering menyalah-nyalahkan suamimu kerana hal ini dapat menimbulkan kemarahan dan kebenecian.

1.9 Jagalah kesihatan baik-baik dan jauhilah penggunaan alat-alat kecantikan yang dapat merosak kesegaran wajahmu dan kemanisan air mukamu.

1.10 Kerjakanlah dengan tabah dan sabar apa yang telah menjadi kewajipanmu dan ketahuilah bahawa urusan luar rumahtangga adalah urusan usmimu sedangkan urusamu sendiri didalam rumahtanggamu.

1.11 Aturlah baik-baik urusan rumahtanggamu dan jagalah jangan sampai ada orang lain yang mengetahui rahsiamu .

1.12 Jagalah dirimu jangan sampai membuat sesuatu yang menimbulkan perselisihan. Apabila berlaku perselisihan faham jagalah jangan sampai ada orang lain yang mengetahuimya .

1.13 Ketahuilah bahawa suami yang berperangai lembut, Menghargai kecerdikan isterinya, kehalusan perasaannya dan kebijaksanaannya yang sanggup menahan berbagai keluhan di dalam dada ia tidak resah berulang-ulang kali mendengar perbicaraan mengenai soal-soal kecil urusan-urusan rumahtangga yang tidak melegakan perasaan isterinya. Janganlah sekali-kali membangkitkan api kemarahannya.

0 comments:

InsyaALLAH

Daisypath Wedding tickers