Tuesday, October 27, 2009

Maafka AyahMU sayang..



“K.yue, saya xde ayah, saya benci dia..huh, buat anak pandai tapi nak bela xnak..pegi la. Saya tak maafkan dia.”

Masih terngiang-ngiang di cuping telinga saat seorang anak menuturkan kata sedemikian buat seorang ayah. Fika (bukan nama sebenar)…..

“Fika, xbaik fika cakap macamtu kat ayah Fika. Seburuk-buruk dia pun, dia tetap ayah Fika, darah daging Fika..kalau dia xde, Fika takkan ada kat dunia ni.” Aku cuba menasihati, walaupun tegas bunyinya tapi masih lagi dalam nada yang lembut.

Aku mengerti hati dan perasaan Fika walaupun dikatakan ’derhaka’ dia waktu ini namun keadaan memaksa dia jadi begini. Subhanallah..aku mengelamun panjang.

Kak yue, saya ni dah macam-macam kena, kena halau dek makcik-pakcik, kena buli, kena dera dan sampai satu ketika, sepupu saya sendiri pernah cuba untuk memperkosa saya. Nasib baik saya tersedar, saya cepat-cepat lari. Macamtu erti kebahagian? Saya tak pernah rasa..mujurlah saya ada atuk yang banyak lindung saya sejak mak meninggal. Sebab tulah saya tak suka berada dalam keadaan gelap, saya takut. Saya tak nak kisah lama berulang lagi kak, saya benar-benar fobia.
Malam berlalu pergi.

Keesokkannya..

“Ee, kat mana fotostat I/C mak tiri aku ni..umph..kalu xjumpa jugak xnak mohonlah aku.”ngomel Fika sendirian ketika mencari dokumen-dokumen yang berkaitan pinjamannya.

Aku yang sejak tadi duduk di meja study mencelah,”Mintaklah ayah faks kan. Tak pun suruh dia pos laju I/C mak tu, sempat lagi dik.”

“Kak Yue, saya pun tak tahu samada ayah saya tu pandai atau tak ber faks-faks ni, ntah-ntah tak tahu. Malaslah saya nak bagi tahu dia.”
Aku terdiam, cuba menyusun kata.

Tiba-tiba..

Ni ha, dah jumpa pun..yes! tersenyum riang Fika setelah jumpaapa yang dia cari.
“Fika, boleh kak Yue tahu kenapa Fika benci sangat kat ayah Fika? Dia tak pernah datang jenguk ke Fika sejak besar ni?” tanya ku buat adik yang penuh kebencian ini.

“ Kak Yue, sejak dia kahwin dengan mak tiri saya dia tak pernah pun amik tahu hal saya, makan minum saya, pakaian saya, dia tak pernah wujud dalam hidup saya.. Saya dengan adik jadi mangsa, kakak-kakak dan abang-abang pun macam tu. Kat rumah atuk, saya selalu kena kutuk, kata saya ni menumpang. Sebab tu saya tak suka bergaul dengan orang, saya tak suka orang luar datang rumah kita ni, dulu kawan-kawan akak selalu datang, saya tak tahu nak sapa macam mana sebab saya tak biasa hidup ramai orang. Kalau kat kampung saya lebih suka duduk berkurung kat bilik, lagi senang sebab xdelah kena kutuk selalu.

Dan kak Yue, kalau boleh saya tak nak kahwin, saya benci lelaki..kalau ada yang nak kat saya, biar dia, saya nak kenakan dia.” Luah dia.

“Fika, tak baik cakap macam tu. Setiap manusia melakukan kesilapan Fika, macam tu jugak dengan diri kita. Kita sebagai anak lah yang kena mulakan..jalinkan semula tali persaudaraan ni. Yang dah berlalu, lupakan Fika, mulakan hidup baru, maafkan ayah.

“Aisy, kak Yue ni macam menyebelahkan lelaki pulak, saya tak salah apa-apa pun, dialah yang kena mengadap saya sebab dia yang salah. Nafkah kat saya dan adik terabai, so macamne? Xpe kak yue, saya tak mengharapkan dia langsung pun, dia dah mati dalam hidup saya. Sekarang ni, saya yang akan tanggung diri saya sendiri, saya takkan bergantung kat orang lain dah.” Jawab Fika dengan nada yang penuh kesombongan.




Ya Allah, aku berteleku bersendirian, berfikir panjang atas sesuatu kejadian..

Aku tidak mahu mentafsirkan sesuatu tanpa sangkaan yang singkat, aku tak mahu putuskan hanya dengan firasat yang tiada kesahan. Tapi bagiku, tidak semua lelaki sedemikian. Bukan niat untuk menyebelahi lelaki tapi, bagi diriku setiap manusia tidak terlepas dari melakukan kesilapan. Ayah Fika berkemungkinan dalam kesempitan, dengan terpaksa mengabai anak-anak dari hasil perkahwinan yang permulaan.

Entahlah, fikiranku buntu..aku ingin menyambung silaturrahim antara dua jiwa dan jasad, ingin menceriakan keharmonian hati dan jiwa seorang hamba yang benar-benar ketagihkan sebuah kasih dan sayang.

Dan aku juga tak mungkin boleh menyalahkan Fika dalam segenap permasalahan, dia insan yang tersepit menjadi mangsa sebuah perceraian.

Bantulah dia ya Allah, ubahlah sikap buruknya ya Allah. Aku bersyukur kerana dia mengatakan sejak mengenaliku dia telah banyak berubah,namun sampai bila perubahan ini akan terus kekal, kerana tak mungkin kami akan terus kekal bersama..aku juga punya impian yang perlu aku laksanakan..ya Dakwah bilHal, metod dakwah yang perlu aku kekalkan. Aku juga buat kesilapan, tapi aku punya peranan..

Wahai lelaki di luar sana, didiklah jua hatimu saat benar2 ingin bersama insan yang kau kasihi. Ambillah ibrah terhadap apa yang ingin aku sampaikan, penuhilah dadamu dengan ilmu-ilmu kekeluargaan, ilmu-ilmu pertanggungjawaban, di samping kau didiklah jua isterimu itu dengan penuh keimanan. Saat zuriat telah kau miliki, janganlah kau abaikan, peluklah hati isterimu dengan kasih sayang dan keimanan, belailah cahaya matamu dengan curahan cinta dan perjuanagan. Mudah-mudahan tiadalah pergolakkan masyarakat daripada benih cinta kalian.

Salam..

0 comments:

InsyaALLAH

Daisypath Wedding tickers