Saturday, October 24, 2009

Bagaimana muamalat kita bersama MERTUA

Salam

Meraikan permintaan sahabat, saya ingin cuba berbicara tentang hal Menantu vs Mertua ni. Kadang-kadang bila diajukan soalan dan hal sedemikian, saya takut..takut untuk menghadapi sebarang kemungkinan kerana saya juga belum lagi berumahtangga dan belum merasai hayat hidup bersama ibu dan bapa mertua. Pun begitu, mungkin sebagai perkongsian, sama-samalah kita muhasabah balik, apakah kita telah bersedia untuk menghadapi sebarang kemungkinan? Maksud penulis di sini adalah tanggungjawab yang bakal dipikul oleh para lelaki dan juga wanita yang akan melangkah di alam perkahwinan atau telah.

Ironinya, hati orang tua sukar untuk dimengertikan. Lebih-lebih lagi yang telah melewati usianya dan ‘keras’ dalam menjaga adat dan resam dalam kehidupan. Sebagai seorang anak yang terpelajar, wajarlah kita ‘membaca’, mengkaji dan menyelidiki rentak mereka terlebih dahulu, bagaimanakah dia, kehidupannya dan apa yang dia inginkan daripada kita. Sukar untuk menjelajah lebih terperinci hal dan feel mereka daripada bakal suami kerana antara kita dan dia masih lagi terhijab, namun begitu sebagai seorang yang faham dan benar-benar berkehendak ke arah sebuah perkahwinan, pelbagai cara yang harus dimainkan lebih-lebih lagi seorang lelaki. Di samping itu, kita seharusnya faham bahawa sebuah percantuman hati dan nurani ini bukanlah antara kita dengan suami semata dan bukan antara seorang lelaki dan wanita sahaja, akan tetapi juga ikatan antara kita dengan keluarga isteri/suami. Bukalah minda seluas-luasnya untuk menerima keadaan mereka sekeluarga bagaimana, bergaul mesra dengan ibu dan bapa mertua dan ambillah hati mereka sebijaknya.

Sudah semestinya seorang ibu menginginkan seorang menantu yang berbudi, baik agamanya, elok akhlak dan tutur bicaranya dan yang paling penting seorang yang pandai memasak untuk anaknya suatu hari nanti. Kesemua elemen tersebut menjadi rencah yang juga wasilah yang terbaik dalam keharmonian kita hidup berumahtangga. Suami isteri kedua-duanya berperanan penting untuk mengemudi bahtera dalam melayari lautan kehidupan. Apabila kita ini tak pandai menjaga hati mereka dengan kesemua elemen tersebut, maka kat situlah timbulnya kata-kata belakang, mencebik muka, pertengkaran mulut dan sebagainya. Banyak kes yang mana perceraian yang berlaku adalah disebabkan oleh campur tangan daripada pihak mertua dalam rumahtangga.

Berdasarkan pemerhatian yang saya kaji selama ini, restu ibu bapa memainkan peranan penting sebelum mengikat tali pernikahan. Di mahkamah syariah kini, antara sedar atau tak, terlalu banyak kes yang mana ayah menyaman anak. Sebabnya kenapa, tak lain dan tak bukan adalah disebabkan meminta mahkamah memfaraqkan perkahwinan anak perempuan mereka disebabkan permasalahan wali yng syubhah. Inilah buktinya betapa ramai antara sahabat-sahabat kita di luar sana yang berkahwin tanpa izin wali mujbir. Kahwin di Tailand, seterusnya ingin mendaftarkan di mahkamah syariah. Itu bukan persoalannya, namun apa yang ingin saya katakan kat sini antara sedar atau tidak, hal sedemikian sebenarnya boleh membawa kepada hubungan yang suram bakal ditempuh antara menantu dan juga mertua. Kesinambungannya, ikatan kekeluargaan menjadi renggang, menjadi kusam dan tak mustahil akan terputus sebuah ikatan kekeluargaan. Tak dinafikan ada juga sesetengah kes yang mana perselisihan yang berlaku diawal perkahwinan dapat dipuluhkan, namun ghalibnya tidak banyak kes yang sedemikian kita lihat.

Petikan ini khas ditujukan buat suami/bakal suami diluar sana agar sentiasa letakkan dalam minda bahawa;
"Apabila anda berkahwin, sebelah kaki anda telah berada dalam keluarga isteri anda", demikianlah kata-kata ibu saya untuk memudahkan kita faham besarnya perbezaan "mindsetting", "worldview" dan tanggungjawab antara seorang yang telah bergelar suami, yang terikat dengan amanah dan nafqah kehidupan di depan matanya, dengan seorang yang bergelar teruna, yang masih bebas mencorak kehidupan bersama rakan-rakan seperjuangannya.-saifulislam

Apabila telah berkahwin, isterilah 'teman dan sahabat' yang paling dekat dengan kita, bukan orang lain. Jadi, ajarkanlah wahai suami pada isterimu bahawa tanggungjawabmu tidak akan terhenti kepada ibu bapa selagi hayat mereka walaupun isteri telah memiliki diri, biar mereka mengerti dan memahami bahawa dirimu punya tanggungjawab yang besar, ketaatan tetap pada ibu ayah, bukan semata hanya tertumpu pada isteri dan anak-anak semata. Biar tiada yang rasa terabai suatu hari nanti..waallahua'alam.

0 comments:

InsyaALLAH

Daisypath Wedding tickers