Tuesday, October 27, 2009

Maafka AyahMU sayang..



“K.yue, saya xde ayah, saya benci dia..huh, buat anak pandai tapi nak bela xnak..pegi la. Saya tak maafkan dia.”

Masih terngiang-ngiang di cuping telinga saat seorang anak menuturkan kata sedemikian buat seorang ayah. Fika (bukan nama sebenar)…..

“Fika, xbaik fika cakap macamtu kat ayah Fika. Seburuk-buruk dia pun, dia tetap ayah Fika, darah daging Fika..kalau dia xde, Fika takkan ada kat dunia ni.” Aku cuba menasihati, walaupun tegas bunyinya tapi masih lagi dalam nada yang lembut.

Aku mengerti hati dan perasaan Fika walaupun dikatakan ’derhaka’ dia waktu ini namun keadaan memaksa dia jadi begini. Subhanallah..aku mengelamun panjang.

Kak yue, saya ni dah macam-macam kena, kena halau dek makcik-pakcik, kena buli, kena dera dan sampai satu ketika, sepupu saya sendiri pernah cuba untuk memperkosa saya. Nasib baik saya tersedar, saya cepat-cepat lari. Macamtu erti kebahagian? Saya tak pernah rasa..mujurlah saya ada atuk yang banyak lindung saya sejak mak meninggal. Sebab tulah saya tak suka berada dalam keadaan gelap, saya takut. Saya tak nak kisah lama berulang lagi kak, saya benar-benar fobia.
Malam berlalu pergi.

Keesokkannya..

“Ee, kat mana fotostat I/C mak tiri aku ni..umph..kalu xjumpa jugak xnak mohonlah aku.”ngomel Fika sendirian ketika mencari dokumen-dokumen yang berkaitan pinjamannya.

Aku yang sejak tadi duduk di meja study mencelah,”Mintaklah ayah faks kan. Tak pun suruh dia pos laju I/C mak tu, sempat lagi dik.”

“Kak Yue, saya pun tak tahu samada ayah saya tu pandai atau tak ber faks-faks ni, ntah-ntah tak tahu. Malaslah saya nak bagi tahu dia.”
Aku terdiam, cuba menyusun kata.

Tiba-tiba..

Ni ha, dah jumpa pun..yes! tersenyum riang Fika setelah jumpaapa yang dia cari.
“Fika, boleh kak Yue tahu kenapa Fika benci sangat kat ayah Fika? Dia tak pernah datang jenguk ke Fika sejak besar ni?” tanya ku buat adik yang penuh kebencian ini.

“ Kak Yue, sejak dia kahwin dengan mak tiri saya dia tak pernah pun amik tahu hal saya, makan minum saya, pakaian saya, dia tak pernah wujud dalam hidup saya.. Saya dengan adik jadi mangsa, kakak-kakak dan abang-abang pun macam tu. Kat rumah atuk, saya selalu kena kutuk, kata saya ni menumpang. Sebab tu saya tak suka bergaul dengan orang, saya tak suka orang luar datang rumah kita ni, dulu kawan-kawan akak selalu datang, saya tak tahu nak sapa macam mana sebab saya tak biasa hidup ramai orang. Kalau kat kampung saya lebih suka duduk berkurung kat bilik, lagi senang sebab xdelah kena kutuk selalu.

Dan kak Yue, kalau boleh saya tak nak kahwin, saya benci lelaki..kalau ada yang nak kat saya, biar dia, saya nak kenakan dia.” Luah dia.

“Fika, tak baik cakap macam tu. Setiap manusia melakukan kesilapan Fika, macam tu jugak dengan diri kita. Kita sebagai anak lah yang kena mulakan..jalinkan semula tali persaudaraan ni. Yang dah berlalu, lupakan Fika, mulakan hidup baru, maafkan ayah.

“Aisy, kak Yue ni macam menyebelahkan lelaki pulak, saya tak salah apa-apa pun, dialah yang kena mengadap saya sebab dia yang salah. Nafkah kat saya dan adik terabai, so macamne? Xpe kak yue, saya tak mengharapkan dia langsung pun, dia dah mati dalam hidup saya. Sekarang ni, saya yang akan tanggung diri saya sendiri, saya takkan bergantung kat orang lain dah.” Jawab Fika dengan nada yang penuh kesombongan.




Ya Allah, aku berteleku bersendirian, berfikir panjang atas sesuatu kejadian..

Aku tidak mahu mentafsirkan sesuatu tanpa sangkaan yang singkat, aku tak mahu putuskan hanya dengan firasat yang tiada kesahan. Tapi bagiku, tidak semua lelaki sedemikian. Bukan niat untuk menyebelahi lelaki tapi, bagi diriku setiap manusia tidak terlepas dari melakukan kesilapan. Ayah Fika berkemungkinan dalam kesempitan, dengan terpaksa mengabai anak-anak dari hasil perkahwinan yang permulaan.

Entahlah, fikiranku buntu..aku ingin menyambung silaturrahim antara dua jiwa dan jasad, ingin menceriakan keharmonian hati dan jiwa seorang hamba yang benar-benar ketagihkan sebuah kasih dan sayang.

Dan aku juga tak mungkin boleh menyalahkan Fika dalam segenap permasalahan, dia insan yang tersepit menjadi mangsa sebuah perceraian.

Bantulah dia ya Allah, ubahlah sikap buruknya ya Allah. Aku bersyukur kerana dia mengatakan sejak mengenaliku dia telah banyak berubah,namun sampai bila perubahan ini akan terus kekal, kerana tak mungkin kami akan terus kekal bersama..aku juga punya impian yang perlu aku laksanakan..ya Dakwah bilHal, metod dakwah yang perlu aku kekalkan. Aku juga buat kesilapan, tapi aku punya peranan..

Wahai lelaki di luar sana, didiklah jua hatimu saat benar2 ingin bersama insan yang kau kasihi. Ambillah ibrah terhadap apa yang ingin aku sampaikan, penuhilah dadamu dengan ilmu-ilmu kekeluargaan, ilmu-ilmu pertanggungjawaban, di samping kau didiklah jua isterimu itu dengan penuh keimanan. Saat zuriat telah kau miliki, janganlah kau abaikan, peluklah hati isterimu dengan kasih sayang dan keimanan, belailah cahaya matamu dengan curahan cinta dan perjuanagan. Mudah-mudahan tiadalah pergolakkan masyarakat daripada benih cinta kalian.

Salam..

Saturday, October 24, 2009

Bagaimana muamalat kita bersama MERTUA

Salam

Meraikan permintaan sahabat, saya ingin cuba berbicara tentang hal Menantu vs Mertua ni. Kadang-kadang bila diajukan soalan dan hal sedemikian, saya takut..takut untuk menghadapi sebarang kemungkinan kerana saya juga belum lagi berumahtangga dan belum merasai hayat hidup bersama ibu dan bapa mertua. Pun begitu, mungkin sebagai perkongsian, sama-samalah kita muhasabah balik, apakah kita telah bersedia untuk menghadapi sebarang kemungkinan? Maksud penulis di sini adalah tanggungjawab yang bakal dipikul oleh para lelaki dan juga wanita yang akan melangkah di alam perkahwinan atau telah.

Ironinya, hati orang tua sukar untuk dimengertikan. Lebih-lebih lagi yang telah melewati usianya dan ‘keras’ dalam menjaga adat dan resam dalam kehidupan. Sebagai seorang anak yang terpelajar, wajarlah kita ‘membaca’, mengkaji dan menyelidiki rentak mereka terlebih dahulu, bagaimanakah dia, kehidupannya dan apa yang dia inginkan daripada kita. Sukar untuk menjelajah lebih terperinci hal dan feel mereka daripada bakal suami kerana antara kita dan dia masih lagi terhijab, namun begitu sebagai seorang yang faham dan benar-benar berkehendak ke arah sebuah perkahwinan, pelbagai cara yang harus dimainkan lebih-lebih lagi seorang lelaki. Di samping itu, kita seharusnya faham bahawa sebuah percantuman hati dan nurani ini bukanlah antara kita dengan suami semata dan bukan antara seorang lelaki dan wanita sahaja, akan tetapi juga ikatan antara kita dengan keluarga isteri/suami. Bukalah minda seluas-luasnya untuk menerima keadaan mereka sekeluarga bagaimana, bergaul mesra dengan ibu dan bapa mertua dan ambillah hati mereka sebijaknya.

Sudah semestinya seorang ibu menginginkan seorang menantu yang berbudi, baik agamanya, elok akhlak dan tutur bicaranya dan yang paling penting seorang yang pandai memasak untuk anaknya suatu hari nanti. Kesemua elemen tersebut menjadi rencah yang juga wasilah yang terbaik dalam keharmonian kita hidup berumahtangga. Suami isteri kedua-duanya berperanan penting untuk mengemudi bahtera dalam melayari lautan kehidupan. Apabila kita ini tak pandai menjaga hati mereka dengan kesemua elemen tersebut, maka kat situlah timbulnya kata-kata belakang, mencebik muka, pertengkaran mulut dan sebagainya. Banyak kes yang mana perceraian yang berlaku adalah disebabkan oleh campur tangan daripada pihak mertua dalam rumahtangga.

Berdasarkan pemerhatian yang saya kaji selama ini, restu ibu bapa memainkan peranan penting sebelum mengikat tali pernikahan. Di mahkamah syariah kini, antara sedar atau tak, terlalu banyak kes yang mana ayah menyaman anak. Sebabnya kenapa, tak lain dan tak bukan adalah disebabkan meminta mahkamah memfaraqkan perkahwinan anak perempuan mereka disebabkan permasalahan wali yng syubhah. Inilah buktinya betapa ramai antara sahabat-sahabat kita di luar sana yang berkahwin tanpa izin wali mujbir. Kahwin di Tailand, seterusnya ingin mendaftarkan di mahkamah syariah. Itu bukan persoalannya, namun apa yang ingin saya katakan kat sini antara sedar atau tidak, hal sedemikian sebenarnya boleh membawa kepada hubungan yang suram bakal ditempuh antara menantu dan juga mertua. Kesinambungannya, ikatan kekeluargaan menjadi renggang, menjadi kusam dan tak mustahil akan terputus sebuah ikatan kekeluargaan. Tak dinafikan ada juga sesetengah kes yang mana perselisihan yang berlaku diawal perkahwinan dapat dipuluhkan, namun ghalibnya tidak banyak kes yang sedemikian kita lihat.

Petikan ini khas ditujukan buat suami/bakal suami diluar sana agar sentiasa letakkan dalam minda bahawa;
"Apabila anda berkahwin, sebelah kaki anda telah berada dalam keluarga isteri anda", demikianlah kata-kata ibu saya untuk memudahkan kita faham besarnya perbezaan "mindsetting", "worldview" dan tanggungjawab antara seorang yang telah bergelar suami, yang terikat dengan amanah dan nafqah kehidupan di depan matanya, dengan seorang yang bergelar teruna, yang masih bebas mencorak kehidupan bersama rakan-rakan seperjuangannya.-saifulislam

Apabila telah berkahwin, isterilah 'teman dan sahabat' yang paling dekat dengan kita, bukan orang lain. Jadi, ajarkanlah wahai suami pada isterimu bahawa tanggungjawabmu tidak akan terhenti kepada ibu bapa selagi hayat mereka walaupun isteri telah memiliki diri, biar mereka mengerti dan memahami bahawa dirimu punya tanggungjawab yang besar, ketaatan tetap pada ibu ayah, bukan semata hanya tertumpu pada isteri dan anak-anak semata. Biar tiada yang rasa terabai suatu hari nanti..waallahua'alam.

Thursday, October 22, 2009

Terjahan 'Awang Hitam'


Sudan, negara terbesar di Afrika, ke-10 terbesar di dunia dengan 42 juta populasi. Sebilangan kecil mereka memasuki negara ini menggunakan visa pelajar tetapi tidak pernah menuntut di institusi pengajian tinggi kerana sibuk memikat perempuan tempatan gilakan 'Awang Hitam'.

Di Sudan, Kanun Keseksaan 1991 mentakrifkan ‘liwat’, lelaki memasukkan kemaluannya ke dubur perempuan atau lelaki. Jika sabit kesalahan, pesalah boleh disebat 100 kali dan dipenjara 5 tahun.

Bagaimanapun lelaki Sudan, 24 tahun didakwa mendera, merogol dan meliwat Alia Aiman, 3 tahun, sehingga mati di Kondominium Reniville, Taman Puteri, Batu 9, Cheras, Selangor 12 Oktober lalu mungkin akan dihukum mati. Begitu juga ibu Alia, janda berusia 24 tahun kerana pasangan kekasih itu disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan.

Semasa keterangan dirakam polis, ibu Alia dilapor sanggup berbohong mengatakan konon anaknya didera pembantu rumah bertujuan mengelakkan kekasihnya ditahan.

Datuk Alia, Amran Mohd Said, 49 tahun mendakwa terlihat tanda merah pada tubuh dan benjol di dahi cucunya semasa melawat mangsa bulan lalu. Dia juga tahu anak perempuannya tinggal bersama lelaki Sudan didakwa pernah menyentap kuat tangan anaknya, setiausaha syarikat swasta itu.

Secara peribadi, saya tidak tergamak membayangkan betapa seksanya Alia jika benar dia diliwat dan dirogol dek kekasih ibunya. Yalah, ‘Awang Hitam’ untuk ibu tetapi ditujah kepada anak kecilnya.

Biarpun agak terlewat menulis entry berhubung kes ini, saya terfikir, apakah antara faktor pendorong ibu bertindak kejam hanya kerana lelaki Sudan? Ibu, perempuan, insan dikatakan bersifat lemah lembut dan penyayang.

Gambar Harian Metro

Tuesday, October 20, 2009

Pesanan Ayah kepada Anak Perempuannya.

1.1 Jagalah dirimu baik-baik jangan sampai engkau berbohong kepada suamimu kerana dengan berbohong engkau membuat suamimu meragui kejujuranmu dan berperasangka buruk terhadap dirimu. Ingatlah bahawa dua hal ini merupakan racun kehidupan rumahtangga.

1.2 Jagalah dirimu baik-baik jangan sampai engkau terlampau mengikut perasaan kerana hal ini membuatkan rumahtangga serupa seperti neraka.

1.3 Jika suamimu seorang yang cemburu hendaklah engkau tidak berlebihan dalam hal berdandan dan berhias diri kerana ia akan membangkitkan kebenciannya dan ia akan menganggap bahawa isterinya berdandan dan berhias untuk dilihat oleh lelaki lain.
1.4 Hati-hatilah jangan sampai engkau memuji lelaki lain di hadapan suamimu walaupun pujianmu itu dengan niat yang baik. Tetapi bagi seorang suami tidak akan senang mendengar isterinya memuji lelaki lain.

1.5 Jagalah dirimu baik-baik jangan sampai makan terlalu kenyang keranan hal itu akan merosakkan kecantikan paras rupa dan menyebabkan kegemukan.

1.6 Anakku, ketahuilah bahawa kegembiraanmu berkait erat dengan kegembiraan suamimu. Engkau yang dapat membuatmu bahagia dan dialah yang dapat membahagiakanmu. Sebaliknya, engkau juga dapat membuatnya malang dandia juga dapat membuatmu malang, oleh itu, berhati-hatilah, jangan sampai terjadi kebencian pertama ankata dirimu dan suamimu, sebab kemungkinan kebencian yang pertama itu akan disusuli oleh kebencian-kebencian berikutnya yang tiada kesudahan.

1.7 Taatilah suamimu sedaya yang mungkin dan hindarilah percakapan yang bersifat olok-olokan dan ejek-ejekan serta perbicaraan yang tidak berguna. Janganlah sekali-kali engkau terlalu cemburu kerana kecemburuan adalah kunci perceraian.

1.8 Janganlah engkau sering menyalah-nyalahkan suamimu kerana hal ini dapat menimbulkan kemarahan dan kebenecian.

1.9 Jagalah kesihatan baik-baik dan jauhilah penggunaan alat-alat kecantikan yang dapat merosak kesegaran wajahmu dan kemanisan air mukamu.

1.10 Kerjakanlah dengan tabah dan sabar apa yang telah menjadi kewajipanmu dan ketahuilah bahawa urusan luar rumahtangga adalah urusan usmimu sedangkan urusamu sendiri didalam rumahtanggamu.

1.11 Aturlah baik-baik urusan rumahtanggamu dan jagalah jangan sampai ada orang lain yang mengetahui rahsiamu .

1.12 Jagalah dirimu jangan sampai membuat sesuatu yang menimbulkan perselisihan. Apabila berlaku perselisihan faham jagalah jangan sampai ada orang lain yang mengetahuimya .

1.13 Ketahuilah bahawa suami yang berperangai lembut, Menghargai kecerdikan isterinya, kehalusan perasaannya dan kebijaksanaannya yang sanggup menahan berbagai keluhan di dalam dada ia tidak resah berulang-ulang kali mendengar perbicaraan mengenai soal-soal kecil urusan-urusan rumahtangga yang tidak melegakan perasaan isterinya. Janganlah sekali-kali membangkitkan api kemarahannya.

Sunday, October 18, 2009

Hujahan teknik ‘rebonding’, kerinting rambut

Bolehkah terangkan hukum membuat teknik ‘rebonding’ iaitu teknik meluruskan rambut. Ada yang mengatakan salah kerana mengubah ciptaan Allah. Bagaimana pula dengan orang berambut kerinting, kemudian hendak meluruskannya. Begitu juga jika rambutnya memang lurus, kemudian hendak meluruskan lagi supaya lebih sihat dan cantik. Bagaimana pula kalau dia meluruskannya untuk kelihatan cantik di hadapan suami. Pada masa sama memakai tudung dan tidak ada niat untuk menunjuk-nunjuk kepada orang ramai, tetapi hanya untuk suami.

Islam adalah agama fitrah. Tidak ada satu pun hukum dan peraturan dalam ajaran Islam bercanggah dengan fitrah.

Manusia umumnya, tidak kira sama ada lelaki atau wanita suka melihat sesuatu yang cantik dan memperlihatkan kecantikan yang ada pada dirinya. Dengan kata lain, ingin supaya orang melihatnya dalam keadaan kemas dan cantik.

Justeru, Islam bukan saja mengharuskan, malah menggalakkan wanita dan lelaki berhias bagi memenuhi tuntutan fitrah yang sukakan keindahan dan kecantikan. Diriwayatkan Ibn ‘Abbas pernah berkata: “Sesungguhnya aku berhias untuk isteriku sebagaimana aku suka dia berhias untukku. Sebagaimana aku suka menuntut semua hakku daripadanya, aku juga menyempurnakan semua haknya daripadaku kerana Allah berfirman maksudnya: “... dan untuk isteri-isteri itu haknya sebagaimana mereka mempunyai tanggungjawab terhadap suami mereka dengan cara yang makruf (Surah al-Baqarah, ayat 228).”

Berdasarkan prinsip itu, fuqaha mengatakan bahawa semua jenis perhiasan adalah harus kecuali ada nas yang jelas dan sahih menunjukkan haram. Dalam hal ini, mereka berpandukan kaedah fiqh “asal semua perkara itu harus melainkan ada dalil yang menunjukkan ia haram.”

Selain ada nas yang jelas menunjukkan haram seperti wasymu (tatu), mencukur bulu kening, memakai rambut palsu dan sebagainya, beberapa perkara perlu diberi perhatian dalam menentukan sesuatu itu halal atau sebaliknya.

Pertama, niat atau tujuan perkara itu dibuat.

Niat yang tidak baik akan menjadikan sesuatu yang pada asalnya harus itu haram. Tetapi, niat yang baik tidak menjadikan perkara yang haram itu halal. Umpamanya, memakai rambut palsu dengan niat menyenangkan hati suami, tidak akan mengubah hukum pemakaian rambut palsu itu.

Kedua, dari segi cara pelaksanaannya mesti tidak melanggar batas syarak seperti memotong atau merawat rambut di salun terbuka atau menggunakan khidmat pendandan yang berlainan jantina.

Ketiga, dari segi bahan yang digunakan mesti bukan daripada benda yang najis atau bercampur najis atau bahan yang boleh mendatangkan mudarat pada agama, nyawa, akal, zuriat dan harta dalam jangka masa panjang atau pendek.

Keempat, khusus bagi golongan wanita.

Kerap ditekankan wanita wajib berhias untuk suami. Itu memang benar. Fuqaha berpendapat jika suami menyuruh isterinya berhias, menyediakan alat atau bahan perhiasan untuk isterinya, maka isterinya wajib taat dengan menggunakan alat atau bahan itu.

Ia dengan syarat apa yang disuruh oleh suami itu tidak termasuk dalam kategori perhiasan yang haram.

Sekiranya suami memerintahkan isteri melakukan perkara haram, isteri tidak wajib mematuhinya. Hal ini kerana Rasulullah SAW menegaskan dalam sabdanya bermaksud: “Tidak boleh taat kepada makhluk sekiranya membawa kepada maksiat (derhaka) kepada al-Khaliq (Allah).”

Berkaitan dengan persoalan yang ditanyakan iaitu ‘rebonding’, merujuk kepada tafsiran yang dibuat oleh Sa’id Hawa dalam al-Asas fi at-Tafsir terhadap ayat bermaksud: “Dan sungguh, aku akan menyesatkan mereka, dan memperdayakan mereka dengan angan-angan kosong, dan menyuruh mereka membelah telinga binatang ternak; dan menyuruh mereka mengubah ciptaan Allah.

Dan sesiapa yang mengambil syaitan menjadi pemimpin yang ditaati selain Allah, maka sesungguhnya rugilah dia dengan kerugian yang terang nyata.” (Surah an-Nisa’, ayat 19). Ia tidak termasuk dalam kategori mengubah ciptaan Allah.

Beberapa pendapat yang dikemukakan fuqaha berkaitan perhiasan yang halal dan haram juga tidak menyebut ‘rebonding’ sebagai haram.

Begitu pun, sebagai wanita beriman seeloknya sebelum melakukan sesuatu buatlah penilaian terlebih dulu secara menyeluruh - baik buruknya, untung ruginya dan seumpamanya.

Mengenai baik atau buruknya ‘rebonding’, saya petik jawapan yang diberikan oleh ahli sains, Richard Hoffmann (Profhoff) 388 apabila ditanya mengenainya. Katanya: “Rambut sebenarnya protein mati yang dikenali ‘keratin’.

Rambut hidup hanya pada akar umbinya. Oleh itu, sebenarnya ia tiada istilah ‘rambut sihat’.

Rambut jika rosak, tidak boleh dibaiki dengan membubuh apa-apa pada permukaannya. Produk yang didakwa boleh membaiki rambut sebenarnya bahan yang direka untuk menutup kerosakan itu.

Pada dasarnya, ia akan hilang apabila rambut dibasuh dan kerosakan itu berkekalan. Kerap juga ia menjadikan keadaan rambut bertambah buruk.

“Walaupun rambut itu dikatakan keratin, menambah keratin (rebonding) tidak memberi kebaikan pada jangka panjang.

Hal ini kerana apa yang dibubuh pada rambut adalah pada luaran saja dan tidak pada bahagian dalam (semula jadi) rambut apabila ia panjang.

“Kebanyakan produk penjagaan rambut mengiklankan untuk membaiki rambut yang rosak, sebenarnya mereka hanya mahukan wang anda. Kerosakan rambut disebabkan rawatan dan penjagaan rambut yang kurang cermat.”



Dijawab Prof Madya Maznah Daud, pensyarah syariah Universiti Teknologi Mara Shah Alam, Selangor.

Wednesday, October 14, 2009

Persiapan Memulakan Rumah Tangga Islam



TINTA 'FENOMENA2WANITA':

'PERSIAPKANLAH DIRIMU SEBELUM MELAKUKAN SESUATU'

Persiapan untuk membina Bait Muslim merangkumi persiapan secara zahir dan batin, persiapan jasadiah, aqliah, rohaniah dan syu'uriah. Sudahkah bersedia? Persediaan tidak mestinya bersedia 100%, tetapi cukup dengan persediaan yang memadai. Persiapan yang memadai itu subjektif. Penilaiannya tergantung kepada kebijaksanaan kita. Baki persediaan yang belum siap disediakan boleh dibuat sepanjang jalan menuju hari pernikahan atau selepas pernikahan.

Persediaan dan pembaikan diri hendaklah dilakukan bukan bermula jauh sebelum hari pernikahan dan tamat di majlis akad nikah sahaja tetapi ia berlangsung dan tidak akan pernah berhenti hingga suatu noktah yang pasti iaitu mati. Cuma persediaan sebelum hari pernikahan perlulah lebih intensif untuk mencapai peratusan persediaan yang memadai.

Persediaan material?

Persediaan material penting kerana realitinya kita hidup di zaman materialistik. Mahu tidak mahu memang kita terpaksa menghadapi realiti dunia ini. Walaupun secara teorinya kita boleh memilih untuk melangsungkan pernikahan dan majlis pernikahan kita secara yang ringkas sahaja, tetapi ianya hanya satu kenyataan yang tidak mudah untuk dilaksanakan.

Ya, memang kita mahu mudah dan ringkas, tidak membazir, serta menggunakan kekayaan untuk hal lain yang lebih penting contohnya seperti infaq untuk belanja dakwah, tarbiah atau derma kepada rakyat dan mujahidin Palestin. Tetapi hakikatnya perjalanan hidup kita tidak ditentukan oleh diri kita sendiri sahaja. Umumnya kita yang menentukan perjalanan hidup kita tetapi proses ke arah membuat keputusan itu bukan dibuat oleh kita sahaja.

Keputusan yang dibuat melibatkan orang-orang lain yang mempunyai kuasa atau setidak-tidaknya pengaruh ke atas kita atau hubungan istimewa dengan kita yang menyebabkan tidak sopan untuk kita tidak mengendahkan atau menolak ke tepi atau tidak mempertimbangkan langsung pandangan, cadangan, kehendak dan suruhan mereka. Mereka boleh jadi ibu bapa kita (yang mempunyai kuasa atas kita), dan sanak saudara kita (yang mempunyai hubungan istimewa dengan kita dan secara adabnya kita mesti menghormati mereka).

Namun jika kita berpegang pada prinsip keseimbangan, insyaAllah kita tidak akan terlalu mudah terlarut dengan desakan mereka hingga berlaku pembaziran dan di sisi yang lain kita tidak akan terlalu berkeras dalam pendirian kehendak kita hingga mengguris hati mereka. Mereka adalah orang-orang yang dekat dan berkait dengan kita. Kita tidak boleh selesa dengan banyaknya material kerana mungkin ianya tidak cukup. Kita juga tidak boleh terlalu takut jika kita tidak mempunyai banyak harta.

Persoalan utama dalam menjayakan Bait Muslim ini bukan pada banyak atau sedikitnya harta tetapi pada bagaimana kita akan mengurus harta itu?

Jika kita mengurus berdasarkan prinsip yang utama diutamakan dan yang tidak penting dikebelakangkan atau dilupuskan terus dari senarai. Insyaallah material kita akan terguna secara baik dan memadai tidak kiralah ianya banyak atau sedikit. Oleh itu, tidak pelik apabila kita melihat orang yang kurang material daripada kita telah dapat berkahwin dan hidup bahagia, sedang kita yang banyak material masih merasa tidak cukup dengan apa yang sudah kita ada.

Ia bukan pada banyak dan sedikitnya harta tetapi bergantung kepada cara menguruskannya. Sekalipun banyaknya material tidak menjadi syarat untuk memulakan Bait Muslim, tetapi material mestilah mencukupi untuk memulakan Bait Muslim. Tidak kisah sama ada ia banyak atau sedikit kerana yang penting ia mencukupi. Apa ukuran mencukupi? Ia subjektif.

Banyaknya harta cenderung untuk mencapai status ‘cukup' material. Tetapi berapa banyak orang yang ada banyak harta tetapi hartanya itu tidak cukup-cukup untuk menampung hidupnya. Masalah ini disebabkan oleh sikap dan cara kita mengurus harta. Sedikit harta cenderung untuk mendapat status ‘tidak cukup' material tetapi berapa banyak orang yang sedikit hartanya dapat hidup sejahtera, baik dan bahagia.

Pokoknya bukan pada sedikit atau banyaknya harta, tapi pada bagaimana mengurusnya. Jika ternyata harta ada sedikit dan memang terbukti tidak mencukupi, bagaimana pula? Bukankah Islam menyuruh untuk berusaha. Jika berusaha yang sedikit jadi banyak dan yang tidak cukup akan jadi cukup, insyaAllah.

Yang tidak ada bukan rezeki. Rezeki telah dijanjikan Allah untuk setiap mahkluknya. Tetapi rezeki tidak datang bergolek. Yang tidak ada, yang perlu diadakan dan yang perlu dibuat ialah USAHA. Dengan berusaha, insyaAllah akan dapat rezeki dan akan cukup material. Nak usaha apa? Itu pun masih terbuka luas peluangnya. Yang penting, mahu berusaha dan terus berusaha. InsyaAllah rezeki akan datang, baik bergolek, melayang, berjalan atau berlari.

Persediaan akal?

Persediaan akal meliputi pemilikan pengetahuan. Pengetahuan yang sepatutnya ialah pengetahuan yang merangkumi seluruh aspek kehidupan Bait Muslim. Bukan pengetahuan dalam aspek tertentu sahaja seperti pengetahuan ibadat sahaja atau pengetahuan membesarkan anak sahaja atau pengetahuan mencari harta sahaja. Ya, memang banyak yang nak kena diketahui. Di sinilah kemahiran pengurusan pengetahuan sangat diperlukan.

Ilmu yang diperlukan untuk diguna dalam masa terdekat perlulah dicari dan dipelajari segera. Ia perlu diutamakan untuk dipelajari berbanding ilmu-ilmu lain yang masih belum sampai masa untuk menggunakannya. Ilmu yang tidak diperlukan dalam masa terdekat disimpan dulu sebagai niat baik yang penuh dengan keazaman serta dicatat dalam senarai perancangan ilmu untuk dipelajari nanti.

Utamakan pelajaran ilmu yang penting berbanding pelajaran ilmu yang tidak seberapa penting. Dalam masa terdekat dengan tarikh pernikahan, ilmu dalam banyak bidang rumah tangga diperlukan. Sebagai bakal suami, ilmu tentang peranan dan tanggung jawab suami diperlukan. Sebagai bakal isteri, ilmu tentang peranan dan tanggung jawab isteri diperlukan. Selain ilmu tentang peranan, ilmu tentang hak juga perlu diketahui, seperti hak suami dan hak isteri.

Walau bagaimana pun, untuk kebahagiaan rumahtangga kesungguhan kepada melaksanakan peranan dan tanggung jawab masing-masing jauh lebih penting daripada kesungguhan menuntut hak masing-masing. Ilmu tentang hak adalah untuk mengelak daripada dizalimi sahaja. Ilmu tentang peranan pula adalah untuk memastikan kita telah melaksanakan tanggungjawab dan amanah kita dengan adil dan sempurna. Jika kedua-dua pihak melaksanakan tanggungjawab masing-masing serta memberikan dan menjaga hak pasangan masing-masing, insyaallah kehidupan akan aman dan bahagia.

Banyak lagi bidang-bidang ilmu yang perlu dipelajari contohnya ilmu mencari nafkah zahir, ilmu membelanjakan nafkah, ilmu nafkah batin, ilmu komunikasi dalam rumah tangga, ilmu tentang peribadi pasangan, ilmu keselamatan, ilmu kesihatan, ilmu kepenggunaan, ilmu ibadat dan ilmu akhlaq. Pelabagai cara untuk mencari ilmu tetapi yang paling senang ialah dengan membaca. Membaca yang dimaksudkan bukanlah membaca bahan bacaan sebarangan, tetapi membaca bacaan yang memang tepat untuk dibaca.

Bagaimana mengetahui tepat atau tidak untuk dibaca? Buatlah penilaian, bertanyalah kepada orang yang lebih berpengalaman dan mintalah cadangan daripada yang pakar. Selain membaca, perkongsian pengalaman dan dialog lewat perbualan biasa juga sangat bermanfaat.

Persediaan rohani?

Sebelum sampainya tarikh pernikahan, atau jika tarikh pernikahan telah berlalu tetaplah terus melatih diri dengan menyemai dan menyuburkan sikap yang baik dan membuang sikap yang buruk dalam diri. Biarlah sikap baik tumbuh menggantikan tempat sikap buruk. Pada masa bujang, sikap yang baik mungkin senang kita amalkan dan sikap buruk kita pula tidak menjelma keluar kerana tidak pernah diusik sesiapa.

Sikap buruk mungkin ada, tetapi ia tersimpan rapi kerana tidak ada ujian atau cubaan yang mengganggunya. Tetapi, apabila sudah berkahwin, banyak ujian dan dugaan hadir dalam hidup sehingga ia mengganggu sikap buruk yang selama ini terpendam dan kita akan mendapati banyak sikap buruk pada diri kita selepas kita menikah.

Oleh itu, latihlah diri kita dengan sikap baik setiap masa dan bersungguh-sungguh bersikap baik agar pada saat genting atau saat keletihan selepas kita telah bernikah, iaitu saat kita benar-benar menjadi diri kita yang sebenar, saat kita benar-benar diuji dengan cubaan berat, sikap-sikap baik itu tidak tertanggal dari diri kita, masih melekat pada kita dan kita masih ber'amal dengannya seperti biasa biarpun kehidupan kita telah berubah, contohnya kita menjadi makin sibuk, atau makin penat, atau makin banyak cabaran hidup mendatang.

Maklumlah kalau semasa bujang, kita hanya mengurus diri kita sendiri maka kita tidaklah terlalu sibuk dan tidaklah terlalu penat. Tetapi apabila kita telah bernikah kita telah megurus dua orang manusia yang berlainan jantina dan berlainan latar belakang kehidupannya. Pastilah kita menjadi lebih sibuk dan lebih penat. Oleh itu, latihlah diri kita membuang sikap-sikap buruk dalam diri kita sementara kita belum bernikah.

Kalaupun kita telah bernikah, teruskanlah istiqomah membuang sikap-sikap buruk dalam diri kita. Sikap buruk kita boleh jadi pelbagai dan banyak, tetapi boleh jadi juga beberapa dan sedikit. Tetapi pokoknya kita tidak mahu sikap buruk ada pada diri kita biarpun satu kerana satu sikap buruk sekali pun mempunyai risiko yang besar untuk mengganggu gugat kebahagiaan rumah tangga apatah lagi banyak sikap buruk yang kita miliki.

Contoh sikap buruk ialah sangat mudah berprasangka buruk, hasad, tidak mahu mengalah, cemburu buta tuli yang melampau, terlalu sensitif atau manja, pemarah dan pendendam. Jika pada masa bujang lagi kita telah ada banyak sikap buruk, maka buanglah cepat-cepat kerana sesudah menikah ia lebih senang berkembang dengan subur berbanding masa bujang sebelum kahwin.

Membuang sikap buruk bukan mudah, malah susah dan memakan masa. Tetapi kesusahan itulah mujahadah. Oleh sebab itu, teruslah bermujahadah membuang sikap buruk selepas nikah dan sekalipun telah lama bernikah. Perubahan itu mungkin walaupun susah. Disebabkan ia memakan masa, maka ia perlulah dibuang segera bermula sekarang. Sekalipun jika masa bujang kita hanya ada beberapa sikap buruk saja, janganlah beranggapan ia sedikit dan boleh dibuang dengan senang apabila mendekati tarikh pernikahan atau setelah menikah.

Setelah menikah, ia bukan lagi medan masa yang utama untuk membuang sikap buruk. Ya, tidak dinafikan membuang sikap buruk masih perlu dan masih boleh dibuat selepas pernikahan, tetapi ia bukanlah lagi medan fokus utama setelah menikah. Banyak lagi kerja lain yang lebih penting yang perlu dibuat. Membuang sikap buruk menjadi kerja sampingan saja kerana banyak lagi kerja lain yang lebih utama yang perlu diutamakan.

Menunggu masa selepas menikah untuk bermula membuang sikap buruk adalah perjudian yang sangat besar risikonya kerana peluang membuang sikap buruk tidak secerah sebelum menikah lagi sekalipun peluang itu masih ada. Selepas kahwin, peluang itu masih ada tetapi sempit. Sebelum kahwin, peluang itu memang ada dan luas. Pilihlah antara peluang yang ‘masih ada' atau ‘memang ada', dan pilihlah antara sempit dan luas.

Jika anda belum menikah, manfaatkanlah masa bujang ini sebaiknya untuk membuat persiapan dan apa yang perlu. Uruslah masa anda dengan bijak. Jangan biarkan sesaat pun masa anda terbazir dengan hal tidak berfaedah, kelak selepas kahwin anda akan menyesal. Selepas mati anda lagi menyesal kerana akan ditanya di sana. Sudahkah anda bersedia? Untuk berkahwin dan untuk menjawab di Padang Mahsyar.


www.iluvislam.com

Suami patut utama kebajikan isteri, anak sendiri





Perceraian berlaku jika lelaki salah guna kuasa sebagai ketua keluarga diamanahkan Allah

SEJAK kebelakangan ini kita sering membaca di media mengenai keruntuhan rumah tangga masyarakat Islam yang bukan saja berlaku di kalangan masyarakat bawahan malah orang berada juga tidak dapat lari daripada masalah ini.

Keruntuhan rumah tangga juga tidak terhad kepada mereka yang tiada didikan agama, malah orang yang mendapat pendidikan agama juga sering terjerat dalam polemik ini.

Walaupun umat Islam berlumba-lumba mengerjakan kebaikan seperti bersedekah, membuat kebajikan dan mengambil berat kepada orang lain, sebahagiannya alpa mengerjakan kebaikan kepada orang yang hampir dengan kita.

Rasulullah SAW lebih utama melakukan kebaikan kepada orang yang hampir kepada kita seperti keluarga, sanak, jiran tetangga dan mereka di sekeliling kita.

Perkara ini dapat dilihat daripada beberapa hadis Rasulullah yang menerangkan pentingnya memperlakukan isteri dengan sebaik-baiknya.

Rasulullah bersabda yang bermaksud: Seorang mukmin yang imannya paling sempurna adalah yang akhlaknya paling baik.

�Sebaik-baik kamu adalah yang baik terhadap isterinya.�

Jelas daripada dua hadis yang dinyatakan di atas, ketinggian kedudukan isteri di samping suami.

Hakikat ini perlu disedari suami kerana sebahagian mereka mengambil mudah peranan isteri dan menganggap isteri perlu patuh kepada segala kehendak suami tanpa mengambil kira perasaan dan kehendak isteri sendiri.

Kuasa ketua keluarga diberikan kepada suami, namun kuasa berkenaan perlu ditadbir secara adil dengan mengambil kira kemampuan, kesusahan dan juga kehendak isteri.

Jika kuasa ini tidak dijalankan dengan sempurna, tentu akan mengundang polemik antara suami isteri terbabit.

Suami yang tidak menjalankan kuasa dengan sempurna tentu akan dipertanggungjawabkan atas kegagalannya.

Kuasa sebenarnya bukan suatu keistimewaan tetapi lebih kepada tanggungjawab yang hendak digalas dengan sempurna.

Dalam Islam, apabila keistimewaan diberikan kepada seseorang, ia sebenarnya disertakan dengan tanggungjawab. Lebih besar keistimewaan diberikan lebih besar sebenarnya tanggungjawab dibebankan kepada seseorang.

Antara tanggungjawab suami adalah memberi nafkah kepada isteri dan anak. Suami tidak kedekut membelanjakan wangnya untuk kebajikan isteri dan anak.

Kesimpulannya, seorang suami perlu menghargai apa yang dilakukan isterinya dalam membentuk rumah tangga bahagia. Suami perlu mengutamakan kebajikan keluarga berbanding dengan orang lain.

Suami juga bertanggungjawab mendidik isteri dengan cara yang dianjurkan oleh agama.

Isteri pula harus akur bahawa suami adalah ketua keluarga dan wajib mematuhi arahan suami selagi tidak bertentangan dengan Hukum Syarak.

http://syafiqe.wordpress.com/2008/11/13/bersama-pgsm-suami-patut-utama-kebajikan-isteri-anak-sendiri/

Monday, October 12, 2009

Syeikh Tantawi Haramkan Purdah ke Universiti al-Azhar




KAHERAH, 6 Okt.- Syeikh al-Azhar, Mohammed Sayyid Tantawi merancang untuk mengharamkan pelajar perempuan yang memeakai purda daripada memasuki institusi-institusi pendidikan di bawah Universiti al-Azhar.

Seorang pegawai keselamatan semalam berkata, polis telah menerima arahan secara lisan supaya menghalang pelajar perempuan yang berkelubung daripada memasuki institusi-institusi al-Azhar termasuk sekolah menengah dan tinggi, serta asrama beberapa buah universiti di Kaherah.

Pegawai itu berkata, pengharaman tersebut adalah atas sebab keselamatan.

Langkah itu dipercayai sebahagian daripada usaha kerajaan untuk membendung manifestasi Islam yang dianggap ultrakonservatif di Mesir.

Sungguhpun majoriti wanita Mesir memakai tudung, hanya segelintir yang memakai purdah atau dikenali di sini sebagai niqab yang menutup muka dan lebih kerap ditemui di Arab Saudi yang mengamalkan ajaran Wahhabi.

Kebanyakkan ulama berpendapat purdah tidak wajib tetapi hanyalah adat resam yang diamalkan oleh masyarakat Badwi sebelum kedatangan Islam.

Rancangan Tantawi itu diumumkan semasa beliau menyuruh seorang pelajar sekolah menengah di sebuah kelas yang dikunjunginya awal minggu ini, supaya menanggalkan niqabnya.

Syeikh itu melawat sekolah-sekolah al-Azhar pada permulaan tahun akademik untuk memeriksa langkah yang diambil bagi membendung wabak selsema babi, menurut butir-butir lawatan yang disiarkan semalam oleh akhbar bebas, Al-Masry Al-Youm.

Tantawi dengan tegas memberitahu gadis berkenaan dengan niqab ‘tidak ada kena mengena dengan Islamdan hanya satu adapt resam’ dan memaksanya menanggalkan niqabnya.

Beliau kemudian mengumumkan akan mengeluarkan arahan tidak lama lagi bagi mengharamkan pelajar perempuan yang memakai niqab daripada memasuki sekolah-sekolah al-Azhar.

“Niqab tidak ada kena mengena dengan Islam..saya lebih arif tentang agama daripada kamu dan ibu bapa kamu,” kata Tantawi kepada pelajar berkenaan.

Seorang sarjana di sebuah pusat penyelidikan al-Azhar, Abdel Moati Bayoumi berkata, para sarjana al-Azhar akan menyokong Tantawi jika beliau mengeluarkan arahan tersebut.

Bagaimanapun pengkritik langkah itu berkata, pengharaman niqab tidak akan dilaksanakan.

Arahan sebelum ini oleh Kementerian Wakaf untuk mengharamkan penceramah wanita yang memakai niqab daripada memasuki masjid dibantah keras.

Seorang penyelidik yang dihalang daripada memasuki perpustakaan Universiti Amerika di sini pada 2001 kerana memakai niqab mambawa kesnya ke Mahkamah Agung Mesir dan akhirnya menang.

Mahkamah memutuskan pengharaman menyeluruh ke atas niqab menyalahi perlembagaan.-AP



Tinta 'fenomena2wanita':

Inilah kesukaran dan cabaran yang terpaksa dihadapi oleh para muslimah kita yang memakai purdah. Di mana pembelaannya..? Bagi saya, setiap manusia ada kebebasan mutlak untuk melakukan apa sahaja...begitu juga muslimah yang ingin menutup sebahagian daripada wajah mereka, mereka juga turut diberi hak. Hujah2 pasti banyak untuk mengukuhkan lagi mengapa dan kenapa ada diantara kita yang memilih untuk memakai purdah. Setiap orang ada pendapat tersendiri dalam melakukan apa sahaja. Janganlah kerana ada masyaqah yang sedikit, kita terpaksa tunduk dan patuh. Jesteru itu, kuatkan hati. Syukurlah kerana negara kita masih lagi aman untuk melakukan apa sahaja.

Monday, October 5, 2009

REUNION ex-SAS 09




Salam ingatan kudus buat sahabat-sahabat ex-SAS sekalian. Lama kita tak jumpa:) Baru-baru ni saya ada ke rumah Wan Hamdah Nawal, memang bertambah cun sahabat saya ni. Tapi kecewa jugak sebab tak sempat nak jumpa sahabat2 lain.

Raja Amy pun..huh, kelainannya terasa.. dalam hati, semakin 'ayu' adik aku ni:) jumpa dia kat pasar sehari sebelum raya.

Alangkah bagus kalau kita ni boleh undurkan masa semula..satu2 tercoret dalam ingatan. Masing-masing punya koreksi tersendiri untuk diterjemahkan. Kini dah ada pun sahabat2 kita yang dah kahwin malah sudah punya anak. Ada juga yang tengah amik master, degree dan sebagainya. Baru-baru ni ada kawan kita yang baru sahaja melangkah ke alam perkahwinan (Nur Azila)..moga berbahagia ye Ala.. Buat sahabat2 teruskan perjuagan, kita tak tahu lagi bagaimana kita. Adakalanya kita ni best student pun tak semestinya berjaya dalam kehidupan, so banyak2kanlah doakan..mudah2an sinar kebahagian sentiasa mekar bersama kita. Amin..

Untuk promotion bersama saya mengajak dan menyeru sahabat2 yang lain untuk sama-sama ke GROMAS 09. Moga2 ukhwah yang terjalin antara kita takkan putus walau kat manapun kita berada. SALAM GROMAS BUAT SEMUA.

InsyaALLAH

Daisypath Wedding tickers