Wednesday, June 17, 2009

WANITA merokok????



Saban hari banyak di dada-dada akhbar melaporkan tentang peningkatan jumlah remaja wanita merokok sejak beberapa tahun kebekalangan ini. Ia amat membimbangkan dan mungkin nisbah remaja wanita yang merokok berbanding lelaki menjadi 1:1 dalam tempoh 10 hingga 20 tahun akan datang, berbanding 1:4 sekarang.

Kajian pada baru-baru menunjukkan 29 peratus remaja lelaki merokok tetapi apa yang lebih menggerunkan ialah kadar perokok di kalangan remaja wanita melonjak hampir dua kali ganda iaitu daripada 4.8 peratus kepada lapan peratus dalam masa tiga tahun.

Melaka (Malaysia) – Menurut Timbalan Ketua Pengarah Kesihatan, bilangan wanita yang merokok di Malaysia semakin meningkat dengan kadar peningkatan agak mendadak di kalangan gadis remaja. Kadarnya melonjak hampir dua kali ganda daripada 4.8 peratus kepada 8 peratus dalam tempoh kajian selama tiga tahun.



Sekadar gambar hiasan

Kalau zaman dahulu kala, masa kita di alam kanak-kanak kita sering melihat hanyalah wanita-wanita tua yang tak pernah lekang dari puntung rokok daun mereka. Namun kini sebaliknya berlaku pada anak-anak muda perempuan. Sungguh menjelekkan apabila ada yang tak segan silu menghisap rokok di khalayak umum. Bukan itu sahaja mereka ini ada yang masih dalam berpakaian sekolah.

Wanita andai merokok, kesannya amat besar lebih-lebih lagi jika mereka itu sedang mengandung. Kerencatan pada janin akan berlaku dan ini boleh menyebabkan kematian. Banyak faktor yang membawa kepada mengapa wanita itu merokok, justeru pelbagai langkah haruslah diambil bagi mengekang permasalahan ini.


"




0 comments:

InsyaALLAH

Daisypath Wedding tickers