Sunday, June 14, 2009

Jenayah Seksual Meningkat-Contohilah Pentadbiran MB Kelantan



Kes jenayah seksual terhadap wanita dan kanak-kanak di negara ini didapati meningkat setiap tahun, kata Ketua Pengarah Jabatan Pembangunan Wanita (JPW), Dato’Dr. Noorul Ainur Mohd Nur.
Beliau berkata, berdasarkan statistik Polis DiRaja Malaysia (PDRM) bagi tahun lalu, mencatatkan 10 peratus peningkatan kes rogol jika dibandingkan dengan 2007.

“Pada tahun 2005, kes rogol paling banyak diterima iaitu sebanyak 1,931, diikuti cabul 973 dan liwat sebanyak 71 kes. Manakala pada tahun 2006 pula kes rogol meningkat kepada 2,041 kes, cabul (1,066 kes) dan liwat 71 kes.




"Pada tahun 2007, sebanyak 3,098 kes rogol dilaporkan meningkat kepada 3,405 kes pada tahun lalu, cabul 2,228 kes (2007) dan 2,107 kes (2008). Manakala kes liwat sebanyak 101 kes (2007) dan 130 kes (2008),” katanya pada Se-minar Menangani Keganasan Terhadap Wanita kawasan Kota Kinabalu dan Sepanggar, di Wisma Wanita.

Dr. Noorul berkata, statistik kes jenayah memperlihatkan wujudnya kesedaran di kalangan orang ramai untuk tampil melaporkan kes rogol, sumbang mahram, cabur kehormatan oleh majikan dan kes sumbang mahram yang dilaporkan oleh ibu mangsa sendiri.

Mengenai kes keganasan rumah tangga, beliau berkata statistik PDRM menunjukkan pada tahun 2003 sebanyak 2,255 mangsa, 3,101 mangsa (2004) dan sebanyak 3,093 mangsa (2005).

“Kesedaran ini adalah fenomana baru jika dibandingkan dengan keadaan 10 atau 20 tahun dulu yang mana keluarga mungkin segan melaporkannya kerana lebih memikirkan reputasi mangsa dan keluarga.

“Malah, masa kini ada kes yang memba-bitkan kanak-kanak dan remaja mendapat kerjasama sepenuhnya daripada keluarga mangsa dan pihak berkuasa.” Katanya.

Oleh itu beliau menyeru semua masyarakat supaya bersama-sama membanteras segala bentuk keganasan terutamanya keganasan melibatkan wanita dan kanak-kanak.



“Setiap antara kita mempunyai peranan dalam menangani masalah ini terutamanya kaum lelaki. Mereka seharusnya dilibatkan sama dalam seminar-seminar seumpama ini bagi memberi kesedaran kepada mereka.

“Ibu bapa juga berperanan untuk mendidik anak-anak mereka bahawa keganasan merupakan perkara yang tidak boleh diterima dalam masyarakat dan mereka perlu didik supaya saling hormat menghormati antara lelaki dan perempuan,” katanya.

Dr. Noorul berkata, atas keprihatinan kerajaan untuk menangani jenayah seksual dan keganasan rumah tangga, JPW diberi peruntukan di bawah Pakej Rangsangan Ekonomi Kedua sebanyak RM2.7 juta untuk melaksanakan program-program ini di 222 kawasan Parlimen seluruh negara.




newsabahtimes

Masdarwahid: Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nikmat, seorang Ulama yang cukup disegani rakyat Malaysia melalui Majlis Perbandaran Kota Bahru (MPKB) telah mengeluarkan suatu peraturan (sila lihat gambar di sebelah kiri) berkenaan aurat wanita yang perlu dipatuhi beberapa tahun lalu. Malanganya, peraturan itu bukan sahaja tidak dipersetujui oleh bukan Islam, tetapi juga mereka yang bergelar Menteri termasuklah Shahrizat Jalil.

Jika Amy Search yang rock itu pun hormat Ulama' susah sangat ke menteri di Malaysia ni memahami dan melaksanakan peraturan dan Undang2 Islam di Malaysia?

Dipetik daripada-masdarwahid.blogspot.com

0 comments:

InsyaALLAH

Daisypath Wedding tickers